Praktyczny poradnik - Od czego zacząć i jak funkcjonować w Sądzie?

Mam za sobą ponad 30 spraw sądowych. W Sądzie w biurze obsłudze klienta nie proszę mnie już nawet o dowód, a gdy przekraczam próg czytelni, Pani już zaczyna szukać moich zamówionych akt zanim podejdę do jej biurka. Doskonale mnie znają, nie muszę się przedstawiać. Adwokaci śmieją się, że Sędziowie nie chcą już prowadzić moich spraw i zanim przydzielą Sędziego jest o to między nimi kłótnia. Mając takie doświadczenie chętnie podziele się z Wami tym jak funkcjonować w Sądzie. 

W moim praktycznym poradniku będziecie mogli poczytać o tym jak nie zginąć wśród sądowych spraw, co warto mieć, jak się przygotować, jak pisać pisma sądowe, jakie dokumenty przedstawiać, czy warto mieć adwokata, jak go wybrać i czego się po nich spodziewać. Dowiecie się też jak zachowywac się w Sądzie i o tym jak często Sądy popełniają błędy, które kosztują tylko nas.

Praktyczny Poradnik
Część 1

Od zaczego zacząć?
Polecam założenie konta w systemie Portalu Informacyjnego Sądu: https://portal.waw.sa.gov.pl. Po wypełnieniu formularza rejestrującego należy udać się do Biura Obsługi Klienta w podległym Wam Sądzie, by potwierdzić tożsamość. Dzięki temu będziecie mieli szybki dostęp do wszelkich informacji z Waszymi sprawami sądowymi. Będziecie mogli znaleść tam:
  • wyznaczonego Sędziego do prowadzenia Waszej sprawy
  • wszelkie zarządzenia przewodniczącego
  • terminy rozpraw
  • informacje na temat przychodzących pism, wniosków
  • informacje o wpływających do akt pismach z różnych instytucji
  • protokoły rozpraw
  • pisemne uzasadnienia postanowień
  • przekazywania akt do innej instancji
  • nagrania głosowe z przebiegu rozpraw
Informacje będą przychodziły na wskazany przez Was adres e-mailowy.

Po potwierdzeniu tożsamości w Sądzie i zalogowaniu się, należy elektronicznie w tym systemie złożyć wniosek o udzielenie dostępu do konkretnej sprawy i tak robić z każdą nową sprawą. Weryfikacja trwa ok. 2 dni i po tym czasie powinniście mieć pełny dostęp do sprawy.

Pamiętajcie, że w przypadku apelacji czy zażaleń sprawy trafiają do sądów wyższych instancji i tam nadawane są im nowe numery. Gdy w portalu informacyjnym Sądu znajdziecie informacje o przekazaniu akt, poczekajcie 1-2 tygodni aż nadadzą im nowy numer. Dzwoniąc do Sądu wyższej instancji podajcie numer sprawy Sądu Rejonowego a otrzymacie numer sprawy Sądu Apelacyjnego. I ten numer należy podać składając wniosek na portalu informacyjnym sądu o udzieleniu dostępu do akt. Dzięki temu będziecie mogli m. in. wyczytać z rozporządzenia Sądu na kiedy planowane jest rozpatrzenie Waszej sprawy.

System nie pokaże Wam treści pozwów czy pism strony przeciwnej, ale będziecie mieli możliwość przeczytania czy wydrukowania pism i zarządzeń Sądu. Oczywiście najświeższe informacje znajdziecie na infolinii Sądu, bo zanim każda informacja zostanie wpisana do informacyjnego systemu upłynie koło 1-2 dni. Jeśli po odbytej rozprawie chcielibyście mieć dostęp do protokołu a mija tydzień i on wciąż się nie pojawia w systemie. Napiszcie wniosek o udostępnienie na portalu sądowym i złóżcie w Biurze Obsługi Klienta.

Jak funkcjonuje sądowa czytelnia?
Mając numer sprawy sądowej możecie zadzwonić do Sądu, w którym toczy się Wasze postępowanie lub na miejscu wypełnić wniosek i zamówić przeglądnięcie akt. Czas oczekiwania jest zależny od Sądu np. w Sądzie Rejonowym Warszawa-Praga w Warszawie czeka się ok. 2h a w Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Woli czeka się 1 dzień.

Pamiętajcie jednak, jeśli zobaczycie w portalu informacyjnym sądu, że wpłynęło nowe pismo to nie biegnijcie od razu do Sądu. Zanim pismo to zostanie dołożone do Waszych akt może minąć nawet tydzień. Nie zamawiajcie akt przed samą rozprawą. Akta na biurko Sędziego trafiają min. 3 dni przed rozprawą, zatem najlepiej by być na bieżąco zapoznać się z aktami tydzień przed rozprawą.

W czytelni możecie zamówić ksero dokumentów z podanymi konkretnymi stronami lub całe akta Waszej sprawy (odpłatnie) ale osobiście radzę zabrać ze sobą aparat lub mieć telefon komórkowy z aparatem a najlepiej wgraną aplikacją do robienia skanów (opcja bezpłatna).

Bądzcie ze mną, na bieżąco uzupełniam blog. Dajcie znać, jeśli jakiś temat wyjątkowo Was interesuje.

Komentarze

  1. Ciekawy artykuł :)

    Moje dokumenty kseruję w punkt ksero - Reprotechnika Wroclaw. Niedawno miałam sprawę sądową więc takie dokumenty są niezbędne. Wolę mieć je przy sobie i nie biegać po czytelniach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, jeśli pilnie potrzebujemy jakiś materiał z naszych akt (np. postanowienie) to w punkcie obsługi klienta zapłacimy za nie 20 zł a mając dostęp do tego portalu, mamy je za darmo (oczywiście bez pieczątek i podpisów).

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz